Witam wszystkich w kolejnym tygodniu
Przez kolejny tydzień będziemy rozmawiać o biedronkach. Poniżej przedstawię tygodniowy plan zabaw z dziećmi.
Pierwsze zadanie :Rzucaj kostką i ćwicz razem z dzieckiem..
Rozwiązujemy zagadkę o biedronce:
Ma kubraczek czerwony
W czarne kropki ustrojony.
Wiosną budzi się do słonka.
Czy już wiecie? To…
Zabawa dydaktyczna: Biedronka na łące -Jan Brzechwa Wiersz o biedronce
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk-puk-puk.
(stukamy ręką w dowolną powierzchnię, optymalna byłaby szyba)
Panieneczka widzi żuka:
„Czego pan tu u mnie szuka?” (warto spróbować zmienić intonację głosu przy postaciach)
Skoczył żuk jak polny konik, (warto wykonać ruch rękami imitujący skok)
Z galanterią zdjął melonik (udajemy, że zdejmujemy z głowy nakrycie)
I powiada: „Wstań, biedronko, ( wykonujemy gest przywołania ręką)
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko. (można wskazać ręką w stronę słońca)
Wezmę ciebie aż na łączkę I poproszę o twą rączkę”
Oburzyła się biedronka: (zmieniamy ton głosu)
„Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata, ( można pokazać gest odpędzający, dodać np: “a sio”)
I zostawi lepiej mnie, Bo ja jestem piegowata, A pan - nie!”
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała, (można pokazać obrazek odlatującej biedronki lub wykonać gest ręką)
Poleciała (warto zagestykulować, zrobić “pa pa” lub machnąć ręką w wymownym geście),
a wieczorem Ślub już brała - z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi. (warto podeprzeć się ilustracja muchomora)
Stąd nauka Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka. (pokazujemy obrazki żuków. Możemy i warto omówić podobieństwa i różnice pomiędzy biedronką, a żukiem. Pokazać dwa obrazki obok siebie i zadawać dziecku pytania jakiego koloru jest biedronka? czy żuk ma kropki?)
Zapoznanie dzieci z częściami ciała biedronki
Zwrócenie uwagi na najważniejsze, charakterystyczne cechy biedronki – czułki – kropki, głowa, skrzydełka- pokrywy, odnóża....
Próba policzenia kropek Biedronki
Kłania się wam pięknie mama biedroneczka.
Na zielonym listku złożyła jajeczka.
Z okrągłych jajeczek wyszły larwy małe.
Zjedzą teraz mszyce – danie doskonałe,
oczywiście tylko dla dzieci biedronek.
A gdy małe larwy będą najedzone,
zmienią się w nieduże poczwarki szybciutko,
będzie im przyjemnie, miękko i cieplutko.
Wnet każda poczwarka zmieni swoją postać,
Bo jej przeznaczeniem jest biedronką zostać.
.Zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Biedronki na listkach”- dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie muzyki (machają „skrzydełkami”), na przerwę w muzyce przykucają (siadają „na listkach”).
Przykładowe karty pracy :
Układamy rytm.
Praca plastyczna:
Zabawmy się przy piosence;
Śpiewające Brzdące - Biedronka i muchomor
1. Zobaczyła raz biedronka,
Czerwonego muchomorka,
Co kapelusz miał w kropeczki,
Tak jak wszystkie biedroneczki.
Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)
2. Miał muchomor kropki białe,
Okrąglutkie i wspaniałe,
Więc biedronka je zabrała
I się sama w nie ubrała.
Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)
3. Kropki stracił pan muchomor
I ze złości tupnął nogą,
Jednak nic to nie zmieniło,
Bo biedronki już nie było.
Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)
Przypominany sobie piosenkę:
BAL NA ŁĄCE - piosenki dla dzieci
Miłego tygodnia wszystkim moim przedszkolakom życzę.