poniedziałek, 29 marca 2021

Wielkanocne zwyczaje i tradycje.

 Witam wszystkie przedszkolaki. Na początek trochę ruchu. 


Gimnastyka Smyka

1. Wysłuchanie przez dzieci opowiadania. Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

– Co mogło dziać się w domu?

Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole

I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a wy jak myślicie co to jest święconka?

Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np.,
Co to jest święconka?
Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?
Co robili domownicy?
Jak myślicie do czego się przygotowywali?

Zabawa przy piosence:  ZoZi - Znaki Wielkanocy



Wasze ulubione zagadki: 

 Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)




 Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)





· Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)



Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)




Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)




Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)


 Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)





A teraz zapraszam was jak zawsze w poniedziałek do Ćwiczeń gimnastycznych –  (z wykorzystaniem metody W. Scherborne). Zaproście mamę, tatę lub rodzeństwo do wspólnej zabawy. 

Rozwijanie świadomości własnego ciała

• Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

• Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana, chowają głowę; rozprostowują się do pozycji leżącej.

• Gorąca podłoga – biegają z wysokim podnoszeniem kolan.

• Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.

• Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach wciskają wszystkie części ciała w podłogę.

Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu

• Przez tunel – dzieci ustawiają się jedno za drugim w rozkroku, tworzą tunel między nogami. Ostatnie dziecko przemieszcza się na czworakach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze, następnie robi to drugie dziecko itd.

• Ustawienie jak wyżej; ostatnie dziecko przemieszcza się ślizgiem na plecach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze. Itd.

• Pogoń na kolanach – dzieci dobierają się parami, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie

• Przesuwamy partnera – jedno dziecko z pary leży przodem, drugie poprzez chwycenie go za nadgarstki stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.

Dzieci w leżeniu tyłem; jedno dziecko z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się go

przesunąć; potem zamieniają się miejscami.

• Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.

• Przekładamy naleśnik – jedno dziecko przylega w leżeniu na brzuchu do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami

• Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.

• Ćwiczymy razem – dzieci tworzą koło wiązane, trzymają się za ręce; przykucają, a potem podnoszą się do wspięcia na palce i wracają do pozycji wyjściowej.

Dzieci siedzą w kole w siadzie prostym rozkrocznym, jedną stopą dotykają sąsiada z prawej strony, a drugą – sąsiada z lewej strony; trzymają się za ręce – jednocześnie podnoszą ręce do góry, a następnie wykonują skłon i wracają do pozycji wyjściowej.