piątek, 28 lutego 2020

Projekt edukacyjny- „Czyściochowe Przedszkole”


W naszej grupie rozpoczęliśmy realizację programu „Czyściochowe Przedszkole” to nowy program edukacyjny dla przedszkoli w całej Polsce, organizowany przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior.
https://czysciochowo.pl/            

Wizja i cel programu

Higiena osobista to jeden z istotniejszych elementów codziennego życia, który wpływa nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie. Dobrych nawyków, także higienicznych, uczymy się już od najmłodszych lat. To, co wtedy przyswoimy, procentuje w dorosłym życiu.

Czas intensywnej nauki w wieku przedszkolnym warto wykorzystać także na kształtowanie dobrych nawyków higienicznych. Program „Czyściochowe Przedszkole” ma na celu pomagać nauczycielom        i rodzicom w edukacji i motywowaniu przedszkolaków do codziennego dbania o higienę.

Każdy blok tematyczny dotyczy innego aspektu higieny:
  • higieny jamy ustnej,
  • higieny nosa,
  • korzystania z toalety,
  • czystości rąk,
  • kąpieli,
  • ochrony skóry.

Temat 1.
Drogi Rodzicu, w ramach programu „Czyściochowe Przedszkole” prowadzimy zajęcia na temat higieny dłoni. Twoje dziecko dowiaduje się podczas nich, że:

 • Mycie rąk to bardzo ważna czynność. Brak jej konsekwentnego przestrzegania może powodować choroby.
 • Są sytuacje, kiedy zawsze myjemy ręce: po skorzystaniu z toalety, powrocie do domu (przedszkola), zabawie ze zwierzętami i na placu zabaw, skorzystaniu ze zbiorowej komunikacji, kontakcie z osobą chorą, czy po prostu, gdy są brudne.
 • Do mycia rąk służą: mydło w różnych postaciach oraz woda. W ciepłej wodzie mydło lepiej się rozpuszcza. Jeśli nie mamy dostępu do bieżącej wody, możemy użyć żelu antybakteryjnego lub nawilżanych chusteczek.
• Dla czystości rąk najważniejsze są czas i technika ich mycia. Prawidłowo powinno się myć dłonie minimum 40 sekund. Pamiętając o wielokrotnym pocieraniu wewnątrz dłoni, na grzbietach, w przestrzeniach między palcami oraz nadgarstkach. Dokładne mycie rąk to również koliste ruchy pocierania opuszkami palców o wnętrze dłoni, w celu oczyszczenia przestrzeni pod paznokciami.
• Po umyciu zawsze suszymy ręce, ponieważ na mokrych powierzchniach bakterie namnażają się szybciej.
Wiemy, jak ważną rolę w kształtowaniu dobrych nawyków odgrywa opiekun. Zachęcamy Cię do powtarzania wraz z dzieckiem zdobytych przez nie wiadomości w domu.

·         Chcesz utrwalić zdobyte wiadomości? Możesz porozmawiać z dzieckiem o tych zasadach, zwłaszcza podczas wspólnego mycia rąk,  bo najlepiej jest się uczyć przez działanie i obserwację.
·         Masz ochotę pogłębić temat?  Możesz przeczytać dziecku historię pt. „Łapson i mycie rąk”.
·         Lubisz ciekawe eksperymenty? Możesz zrobić razem z dzieckiem piasek kinetyczny, który dobrze się skleja i nie rozsypuje. To przyjemna w dotyku masa plastyczna, którą można bawić się w domu podobnie jak piaskiem na plaży.


Łapson i mycie rąk
Pies Łapson wszedł do swojego domu i powiedział: — Będę miał dzisiaj gości… W tej samej chwili z łazienki dobiegło go wołanie: — Łapsonie!!! — Łapson nic.
— Łaaaapsonie! Czy dorosłe czy dziecięce warto umyć dobrze ręce! — Przypominał mieszkający w łazience Mydłomen.
Łapson spojrzał na swoje łapki.
— Nie widzę brudu… — wyszeptał. Ale nie chciał kłócić się z przyjacielem, podszedł do zlewu, odkręcił kran, zamoczył dłonie i wytarł je w ręcznik. Było widać, że jest czymś przejęty. Spojrzał na Mydłomena stojącego na zlewie i zwierzył się:
— Wiesz, dziś będę miał gości i…
— Gości to ty już masz. Tylko nieproszonych.
— Łapson rozejrzał się po łazience, nikogo nie było.
— Gdzie? — zapytał zdziwiony.
— Łap superlupę i sam zobacz!
 — Pod superlupą Łapson zobaczył swoje łapki zupełnie inaczej. Okazało się, że kręcą się na nich nieznane mu dotąd stworzonka o dziwnych kształtach. Łapson aż się wzdrygnął.
— To Bakteriaki, Wirusaki i Pasożytniaki! — fachowo wyjaśnił Mydłomen.
— Oj, nieciekawe towarzystwo zaprosiłeś do domu — dodał szybko
 — Ale ja nikogo, nikogo nie… — zdziwionym głosem zaczął pies…
— Wystarczy, że czegoś dotkniesz… one hyc! I już są na twoich łapkach! — zauważył Mydomen.
— Nie chcę takich kolegów! — oświadczył Łapson i pokręcił głową.
— To łap mnie w łapki i myj, myj!
— Mydłomen uśmiechnął się do przyjaciela. Podał mu pokaźną porcję piany. Łapson wziął mydło w łapki. Gdy pies mył dłonie, Mydłomen poprosił:
— A teraz daj mi działać: wewnątrz dłoni, na grzbietach, a także pomiędzy palcami! Łapson stosował się do prośby kolegi i z wielką dokładnością pocierał namydlonymi łapkami. Myjąc środek, grzbiety i przestrzenie między palcami.
— Dobrze?
 — Wspaniale — powiedział zadowolony Mydłomen.
— Ale teraz spłucz pianę. I pamiętaj: jestem zawsze pod ręką!
Rozmowę przerwał dźwięk dzwonka do drzwi.
— To moi goście! Już są. Pies pobiegł otworzyć drzwi. Do domu weszło rodzeństwo kotów: Pupik     i Pupilka.
 — Cieszę się, że już jesteście — przywitał się Łapson, i szybko dodał
— Pokażę wam, gdzie możecie umyć ręce.


Piasek kinetyczny

POTRZEBNE BĘDĄ:
• 1 szklanka piasku
• 0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
• 0,5 szklanki płynu do naczyń
• 1 szklanka wody

Wykonanie, krok po kroku
Mieszamy piasek z mąka. W osobnym naczyniu z płynu do mycia naczyń tworzymy pianę za pomocą ubijaczki. Wlewamy płyn z pianą do mieszaniny piasku i mąki i wyrabiamy na plastyczną masę. W razie potrzeby dolewamy wody albo dosypujemy piasku w celu uzyskania lepszej konsystencji. Miłej zabawy.

PAMIĘTAJCIE Po zabawie piaskiem należy dokładnie umyć ręce.  Skuteczne mycie rąk powinno trwać przynajmniej 40 sekund


Temat 2.

Drogi Rodzicu, w ramach programu „Czyściochowe Przedszkole” prowadzimy zajęcia na temat higieny jamy ustnej. Twoje dziecko dowiaduje się podczas nich, że:
• Zęby myjemy przez 3 minuty dwa razy dziennie, codziennie.
• Zęby myjemy przed śniadaniem lub 15 minut po posiłku.
• Zęby myjemy dokładnie i z każdej strony.
• Lekarz stomatolog pomaga dbać o zęby.
• Zdrowe odżywianie jest ważne dla naszych zębów. Powinniśmy unikać produktów słodkich,  czy przylepiających się do zębów.
• Dokładne mycie zębów to także nitkowanie. Dorośli nitkują dzieciom zęby.

Wiemy, jak ważną rolę w kształtowaniu dobrych nawyków odgrywa opiekun. Zachęcamy Cię do powtarzania wraz z dzieckiem zdobytych przez nie wiadomości w domu.
Chcesz utrwalić zdobyte wiadomości? Możesz porozmawiać z dzieckiem o tych zasadach, zwłaszcza podczas wspólnego  mycia zębów, bo najlepiej jest się uczyć przez działanie i obserwację.
Masz ochotę pogłębić temat?  Możesz przeczytać dziecku historię pt. „Higienek kontra Ząbiaki”.
Lubisz ciekawe eksperymenty? Możesz zrobić razem z dzieckiem klepsydrę, odmierzającą czas mycia zębów!



Królik Higienek kontra Ząbiaki

Królik Higienek zatrzymał się i radośnie wziął szczoteczkę do zębów, nałożył pastę do zębów na szczecinę, włożył szczoteczkę do buzi… Myślicie, że mył zęby? Otóż nie... Królik zamiast myć… ciumkał smakowitą pastę.
Szczoteczka w jego buzi niespodziewanie ożyła. Zaczęła się wiercić…
— Ojej, Higienku, co ty robisz? — zawołała i wyleciała z jego buzi. Szczocia była wyraźnie zszokowana zachowaniem królika.
— Higienku, nie mogłam się ruszać. W dodatku połknąłeś Pastka, wiesz?
— Połknąłem Pastka? Jaaaa? — zdziwił się królik.
— Tak, ty. Przecież jesteśmy twoimi kumplami, a kumple sobie tak nie robią, co nie?!
— Yyyy — Speszył się królik. Szczocia pomogła mu jednak wybrnąć z sytuacji i zapytała:
— Nie chciałbyś mieć białych czystych zębów jak inne Czyściochy? – i zaraz zaproponowała — Pokażemy ci z Pastkiem zabawę w wypędzanie Ząbiaków. Wymieciemy je razem?
— Jasne! Ale gdzie one są? – zapytał, trochę zdziwiony całą sytuacją królik.
— Jak to gdzie? Na twoich zębach — odpowiedziała Szczocia. Higienek otworzył buzię, jak to się robi podczas wizyty u dentysty.
— Aaaaa. — powiedział głośno i przyjrzał się dokładnie swojemu uzębieniu w lustrze. No tak, łobuzowały tam Ząbiaki… właściwie całe mnóstwo Ząbiaków i ewidentnie nie miały dobrych zamiarów. Wierciły, gryzły i wylewały żrący kwas wprost na szkliwo, powierzchnię ochronną zębów królika. Higienek wyraźnie się przestraszył.
— Higienku — zaproponowała Szczocia
— Złap mnie ostrożnie za rączkę… — Szczoteczka sama wleciała w łapki królika
— I nałóż odrobinę pasty.
— Rób koliste ruchy i masz na zabawę aż trzy minuty!
— Bo widzisz, gdy uzbieramy dużo piany, to ząbiaki wypluwamy!
— dodał dumny ze swej roli Pastek. I razem zawołali:
— Do szczotkowania gotowi, start! Higienek długo i dokładnie (czyli z każdej strony, kolistymi ruchami) umył zęby. Na koniec wypluł wszystkie Ząbiaki wraz z pianą do zlewu.
— Wygraliśmy! — z radością zauważył królik.
— Wszyscy mogą teraz podziwiać twój piękny uśmiech.
— z podziwem dodał Pastek.
— Zgrana z nas drużyna! — przyznała Szczocia.
— Ząbiaki nie miały żadnych szans! — nieskromnie zauważył Higienek.
Królik, Szczocia i Pastek wznieśli  okrzyk zwycięskiej drużyny:
— Zębastycznie!







 Klepsydra
POTRZEBNE BĘDĄ:
• dwa przezroczyste plastikowe kubki
• dwa kawałki folii
• klej, który sklei plastik
• dwie gumki recepturki
• piasek
• szpikulec

– wykonanie, krok po kroku

Sklejamy kubki dnami do siebie. Przebijamy je tworząc otwór (to zadanie rodzica).

Nakładamy folię na górny brzeg kubka i przymocowujemy ją gumką, by się nie zsunęła.
Odwracamy kubki na drugą stronę, wsypujemy trochę piasku i zamykamy drugi kubek folią, tak samo, jak pierwszy. Powstaje klepsydra z przesypującym się piaskiem.
Warto sprawdzić za pomocą stopera, ile czasu potrzebuje piasek, by przesypać się do drugiego kubka. Czy będą to 3 minuty potrzebne  do umycia zębów?

PAMIĘTAJCIE Zęby myjemy przez 3 minuty dwa razy dziennie, codziennie.



  •