Standardy rozwoju dziecka 4-letniego
I. Ogólna sprawność ruchowa
· Słucha, rozumie
i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
· Ustawia się w
gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
· Poprawnie
wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
· Zachowuje
równowagę przy chodzie po ławeczce
· Wspina się na
drabinki
· Potrafi samo
huśtać się na huśtawce
II. Samodzielność
· Prawidłowo
posługuje się sztućcami
· Dziecko załatwia
potrzeby fizjologiczne
· Samodzielnie
myje ręce
· Podejmuje próby
zapinania guzików i zasuwania suwaków
· Potrafi wytrzeć
sobie nos
· Ubiera
samodzielnie podstawową garderobę
· Przekłada
ubranie na prawą stronę
III.
Dojrzałość społeczna
· Łatwo nawiązuje
kontakt z rówieśnikami
· Przewodzi
zabawie
· Posługuje się
zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
· Przestrzega
zawartych umów
· Szuka pomocy
nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
· Szybko reaguje
na polecenia nauczycielki
IV.
Sprawność manualna
· Rysuje tylko
prawą ręką, lewą ręką, oburącz
· Podejmuje próby
wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
· Podejmuje próby
cięcia papieru nożyczkami
· Rysuje prosty
dom
· Rysuje postać
człowieka
V.
Rozwój mowy i myślenia
· Sprawne
językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
· Prawidłowo
wymawia wyrazy
· Potrafi uważnie
słuchać opowiadań
· Nazywa i
wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
· Rozwiązuje
proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
· Potrafi ułożyć w
kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
· Potrafi
przewidzieć dalszą część opowiadania
· Składa obrazki
pocięte na 3-6 części
· Odtwarza wiersze
i piosenki
VI.
Czynności poznawcze
· Zna własne imię
i nazwisko
· Zna nazwę
miasta, w którym mieszka
· Wyodrębnia i
nazywa części ciała człowieka
· Rozpoznaje
zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
· Określa
podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
· Pamięta zbiór
przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
· Wyróżnia części
roślin – łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
· Rozróżnia
wszystkie kolory
VII. Obszar edukacji matematycznej
· Posługuje się
określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, - tył, góra –
dół, przed siebie – za siebie, w bok)
· Posługuje się
określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko –
blisko, dalej – bliżej, wyżej – niżej)
· Nazywa
podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
· Klasyfikuje
przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
· Dokonuje
globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
· Porównuje
liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
· Posługuje się
liczebnikami 1-4
· Stosuje
określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
· Posługuje się
określeniami: pusty, pełny