środa, 1 kwietnia 2020

Domowe muzykowanie.

Na dobry początek i wyśmienity humorek pobawmy się przy  piosence.

"Znów przyszła Wiosna" sł.Monika Kluza muz. Mateusz Kluza ilust.Anna Siek

Nauczymy się dziś piosenki ( niektórzy już trochę ją znają). Jak odgadniecie zagadkę to wszystko się wyjaśni:

Ma czerwone nogi, chociaż nie zmarzł wcale
Chce zielony przysmak w mokrej trawie znaleźć
Ale przysmak skacze, w stawie sobie pływa
Co to jest za pan i jak się nazywa?


Kle, kle boćku - Tekst piosenki     POWTARZAJCIE ZA MAMĄ SŁOWA PIOSENKI

Kle -kle boćku, kle-kle, 
witaj nam bocianie, 
Łąka ci szykuje, 
łąka ci szykuje 
Żabki na śniadanie. 

 Kle-kle boćku, kle-kle,
 witamy cię radzi, 
Gdy zza morza wracasz, 
Gdy zza morza wracasz 
Wiosnę nam prowadzisz. 

 Kle-kle boćku, kle-kle, 
Witaj na stodole, 
Chłopcy ci szykują, 
Chłopcy ci szykują
 Gniazdo w starym kole.


Kle-kle boćku - Piosenki dla dzieci - Babadu TV

.Zabawa z elementem równowagi „Bociany na łące”
Dziecko brodzi po łące ( np po dywanie) – wysoko unosząc nogi zgięte w kolanach, na dźwięk uderzenia w ręce przez mamę, dziecko  staje na jednej nodze z równoczesnym oparciem drugiej stopy na wysokości kolana.




Domowe muzykowanie też musi być. 
Kochane mamy potrzebna nam będzie tarka do warzyw- metalowa, dwie drewniane łyżki, kieliszek ze wskazaniem na szklankę😉 i mała łyżeczka od herbaty. 

Posłuchajcie i obejrzycie nagranie a potem zagrajcie.
                                     

Prawda że świetne takie muzykowanie😊😍

Proponuje abyście razem z rodzicami wymyślili użycie innych kuchennych instrumentów lub przedmiotów i zagrali do tego utworu.  ( mile widziane nagrane filmiki jak gracie 😉, albo zdjęcia instrumentów z których korzystaliście podczas muzykowania). 

Do zobaczenia do jutra.😊


Kącik rodzica.



Objawy zaburzeń (dysfunkcji) integracji sensorycznej

Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zaburzeniami. Pojawiają się one, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłuchem czy krótkowzrocznością. Oczywiście, jeśli istnieją obawy dotyczące sprawności poszczególnych analizatorów, niezbędna jest konsultacja lekarska. Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej manifestują się:
wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce,
niewłaściwym poziomem uwagi,
obniżonym poziomem koordynacji ruchowej,
opóźnionym rozwojem mowy,
nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej,
trudnościami w zachowaniu.
Dysfunkcje te mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową, mózgowym porażeniem. Ich nasilenie jest różne, od lekkiego do znacznego.
Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.

Wybrane objawy dysfunkcji integracji sensorycznej:
jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate)
źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
bywa uparte, negatywistyczne,
w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
nie ma dominacji jednej ręki,
ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.
Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami integracji sensorycznej są: nadwrażliwość (obronność) dotykowa związana z wygórowaną reakcją na bodźce, nadwrażliwość oralna dotycząca okolic buzi, dyspraksja polegająca na trudnościach z zaplanowaniem i wykonaniem czynności ruchowych czy niepewność grawitacyjna, której cechą charakterystyczną jest lęk przed zmianą pozycji ciała.

W jaki sposób można wychwycić nieprawidłowości w rozwoju integracji sensorycznej? Należy bacznie obserwować:
rozwój ruchowy dziecka,
reakcje na bodźce otaczające dziecko, np. zabawki, faktury ubrań, jedzenie, muzyka etc.,
aktywność,
uwagę,
rozwój mowy.

Materiały przygotowała: dr n. hum.Marta Wiśniewska, pedagog specjalny-oligofrenopedagog, logopeda, terapeuta i instruktor metody SI