poniedziałek, 14 września 2015

Rozwój dziecka czteroletniego.



Standardy rozwoju dziecka 4-letniego
I. Ogólna sprawność ruchowa          
·         Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
·         Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
·         Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
·         Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
·         Wspina się na drabinki
·         Potrafi samo huśtać się na huśtawce
II. Samodzielność
·         Prawidłowo posługuje się sztućcami
·         Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
·         Samodzielnie myje ręce
·         Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
·         Potrafi wytrzeć sobie nos
·         Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
·         Przekłada ubranie na prawą stronę
III. Dojrzałość społeczna
·         Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
·         Przewodzi zabawie
·         Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
·         Przestrzega zawartych umów
·         Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
·         Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
IV. Sprawność manualna
·         Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
·         Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
·         Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
·         Rysuje prosty dom
·         Rysuje postać człowieka
V. Rozwój mowy i myślenia

·         Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
·         Prawidłowo wymawia wyrazy
·         Potrafi uważnie słuchać opowiadań
·         Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
·         Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
·         Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
·         Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
·         Składa obrazki pocięte na 3-6 części
·         Odtwarza wiersze i piosenki
VI. Czynności poznawcze

·         Zna własne imię i nazwisko
·         Zna nazwę miasta, w którym mieszka
·         Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
·         Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
·         Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
·         Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
·         Wyróżnia części roślin – łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
·         Rozróżnia wszystkie kolory
VII. Obszar edukacji matematycznej
·         Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, - tył, góra – dół, przed siebie – za siebie, w bok)
·         Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko – blisko, dalej – bliżej, wyżej – niżej)
·         Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
·         Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
·         Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
·         Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
·         Posługuje się liczebnikami 1-4
·         Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
·         Posługuje się określeniami: pusty, pełny